Kathy (41 lat)

Studium przypadku nr. 4: Katarzyna, dyrektor finansowa firmy zatrudniającej około 100 osób.

Byłam kompletnie wyczerpana; całe weekendy przesypiałam i zaczęłam poważnie chorować. Po miesięcznej nieobecności czułam się świetnie ale po czterech dniach po powrocie do pracy wszystko wróciło…

Objawy:

  • praca po godzinach
  • brak czasu dla siebie, zaniedbanie mieszkania
  • nie korzystanie z urlopu
  • zagubienie poczucia własnej wartości, sprawczości
  • niechęć do zarządu
  • chęć przekonania innych o swoich umiejętnościach
  • podejmowanie się nowych zadań bez realizowania potrzeby zatrudnienia dodatkowych osób
  • niedotrzymywanie terminów spotkań prywatnych
  • problemy z wysypianiem się
  • zapadanie na zdrowiu – totalna niemoc, brak energii, chęci działania, niemożność myślenia
  • ocena okresowa wg. nieznanych kryteriów
  • niebranie pod uwagę potrzeby zatrudnienia dodatkowych osób
  • wymaganie działań w firmie po godzinach (firma „matka” w USA aktywna w polskich godzinach wieczornych)
  • dzwonienie w sprawach służbowych w dowolnym czasie dnia i tygodnia
  • presja czasu – wymaganie natychmiastowego działania na rzecz firmy bez honorowania wolnego czasu i potrzeb pracownika.
  • Pracownik wymusił na dyrekcji kryteria oceny. Spełnił a nawet przekroczył wszystkie wskaźniki a dostał ocenę mierną (stąd zapaść poczucia wartości i możliwości oceny swoich osiągnięć).

Warunki w pracy:

  • ocena okresowa wg. nieznanych kryteriów
  • niebranie pod uwagę potrzeby zatrudnienia dodatkowych osób
  • wymaganie działań w firmie po godzinach (firma „matka” w USA aktywna w polskich godzinach wieczornych)
  • dzwonienie w sprawach służbowych w dowolnym czasie dnia i tygodnia
  • presja czasu – wymaganie natychmiastowego działania na rzecz firmy bez honorowania wolnego czasu i potrzeb pracownika.
  • Pracownik wymusił na dyrekcji kryteria oceny. Spełnił a nawet przekroczył wszystkie wskaźniki a dostał ocenę mierną (stąd zapaść poczucia wartości i możliwości oceny swoich osiągnięć).

Podejście pracownika:

  • chęć wykazania się i uzyskania akceptacji z zewnątrz
  • podejmowanie się działań kosztem swojego czasu
  • ochranianie pracowników – branie na siebie więcej obowiązków
  • przekonanie, że tylko bardzo ciężką pracą można do czegoś dojść
  • odwoływanie prywatnych spotkań, gdy firma „dorzucała” zadania
  • rezygnacja z dbania o siebie na rzecz dbania o interesy firmy

Mechanizmy ratunkowe:

  • uprawianie sportu
  • spanie na okrągło w weekendy
  • realizowanie się w swoim hobby
  • utrzymanie dobrych relacji z rodziną pochodzenia

Działania coachingowe:

  • ocena stopnia wypalenia zawodowego
  • zbadanie zysków/strat enenrgii w kontakcie ze wszystkimi osobami z życia zawodowego i prywatnego
  • zbadanie kluczowych czynników destabilizujących
  • rozważenie scenariusza pozostania w tej sytuacji w pracy (pogłębienie wypalenia zawodowego, depresja, zapaść zdrowotna, niemożność zbudowania trwałej relacji/założenia rodziny, samotność, utrata sensu życia)
  • zabadanie zakresu wpływu na wprowadzenie niezbędnych zmian (znikomy)
  • podjęcie decyzji o zmianie pracy
  • praca nad rozwinięciem asertywności, w tym rezygnacja ze znajomości/wydarzeń obniżających dobrostan
  • obniżenie poziomu wymagań w stosunku do siebie z 300% na 80%
  • zmiana przekonań dotycząca nierówności w szansach kobiet i mężczyzn na pożądane stanowisko
  • znalezienie nowego miejsca pracy (bez ”amerykańskiego” stylu wyzysku pracownika)
  • przygotowanie się do sprostania swojej potrzebie zadowolenia innych na rzecz realizowania swoich standardów dobrego wykonywania pracy
  • tworzenie równowagi między opiekowaniem się innymi a dbaniem o swój dobrostan
  • powrót do marzeń o zmianie profilu pracy
  • stworzenie wizji płynnego przenoszenia zaangażowanie w pracę w roli dyrektora finansowego na trenera/wykładowcę tej wiedzy i umiejętności
  • tworzenie zasad balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym

Kluczowe działania:

  • osoba sięgnęła po pomoc – opłaciła z góry cykl coachingu, żeby nie móc się już wycofać
  • obejrzała swoją sytuację i odkryła, że gra rolę ofiary i oczekuje zmiany od współpracowników
  • przejęła odpowiedzialność za swój dobrostan
  • odkryła, że stara się dawać więcej niż jest to realistyczne i sprzyjające równowadze
  • uwierzyła, że może pracować w firmie o zasadach zbliżonych do jej wyobrażeń o dobrej organizacji